Atlas warzyw i owoców - cykoria

poniedziałek, sierpnia 31, 2015


Konnichi wa ! 

Dzisiaj będzie notka z cyklu "atlas warzyw i owoców" jak wspomniałam na moim fanpage, który jeszcze tutaj podlinkuję :

Troszkę opowiem co u mnie ciekawego słychać bo jest czym się chwalić, zacznę od małego sukcesu, czyli mój powrót do biegania ;) Dwa miesiące przerwy w bieganiu dają się we znaki, moja kondycja neco spadła, ale teraz nad nią popracuję, też mi się należą wakacje nawet od sportu i takiej jakby rutyny, a dużym sukcesem u mnie jest to, że zdałam drugą kwalifikacje zawodową, jeszcze jedna i będzie komplet, będę logistykiem hehe (co prawda tylko po technikum, ale zawsze, co dalej tego nie wiem, jak na razie przede mną klasa maturalna ^^ ).

Taki wstęp odbiegający od tematu, ale teraz już przejdę do rzeczy. Dzisiaj w serii "atlas warzyw i owoców" przedstawię wam CYKORIĘ. 

Nigdy nie jadłam, więc może czas żeby spróbować :) a Wy jedliście cykorię ? smakuje ? 


Tylko główki cykorii są jadalne, czyli ściśle zwinięte liście o białej lub kremowej barwie. W środku znajduje się tak zwany "głąbek", który jest bardzo gorzki i nie powinno się go zjadać. 
Wdług mnie lekko przypomina kapustę pekińską ;)


Tak wygląda kwait cykorii.

HISTORIA 

Ojczyzną cykorii jest Belgia. Tam zaczęto ją uprawiać w XIX wieku i później trafiła do europy w tym do Polski. 


ZDROWEI I URODA 

Cykoria dostarcza przedewszystkim witaminę C i kwas foliowy, ale też ma w sobie sód, potas, magnez, czy żelazo. Świetnie wpływa na tworze się czerwonych krwinek oraz na pracę układu pokarmowego (wątroby i nerek). Odtruwa organizm i poprawia metabolizm, czyli przemianę materii. 


W KUCHNI 

Cykoria ma podobno świetny smak i można ją jeść na surowo np. w sałatkach różnego typu, ale też można ją dusić, grilować, piec lub gotować na parze. 

CIEKAWOSTKA

Główki cykorii rosną i dojrzewają w temperaturze od 14 - 16 stopni celsjusza bez dostępu do światła, które sprawia, że liście stają się zielone i gorzkie, czyli nie nadające się sporzycia. 

Na dzisiaj to wszystko, aż mam ochotę spróbować cykorii nie wiem jak wy ;) 
Mam nadzieję, że was zaciekawiłam. Jeszcze raz zapraszam na mojego fanpage i życzę udanego nowego roku szkolnego bo tylko tyle mi pozostało :) 





You Might Also Like

4 komentarze

  1. Bardzo ciekawy post :D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy wpis :) nie byłam świadoma jakie korzyści ma w sobie cykoria! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O wielu ciekawostkach na temat warzyw i owoców zwykły człowiek nie ma pojęcia, dlatego lubię pisać posty z tej serii bo przy okazji szukania informacji sama się dowiaduję bardzo wielu ciekawych rzeczy i mogę je wam przekazywać ;)

      Usuń