Tabata

czwartek, marca 24, 2016


Konban wa ;3

Wiosna już się rozpoczęła (po pogodzie nie widać, ale sorry taki mamy klimat). Jak wiecie jestem zwolenniczką sportu i ćwiczę cały rok jedynie na okres zimowy rezygnuje z biegania, więc skoro mamy wiosnę pora już zacząć przygotowania do biegania, bo myślę od kwietnia zacząć. Ćwicząc w domu sama sobie komponuję zestaw ćwiczeń i staram się ćwiczyć codziennie, chyba, że coś mi stanie na przeszkodzie, ale tak ogólnie trenuję od poniedziałku do piątku. Szukam sobie ćwiczeń w internecie, zapamiętuję ich wykonanie, a potem komponuję swój zestaw. 
Jak czytaliście mojego bloga wcześniej to wspominałam też o zajęciach zumby, jednak ostatnio przestałam chodzić, ponieważ matura tuż, tuż i nie mam czasu na aż takie całkowite poświęcenie się treningom. Jeszcze jak chodziłam na zajęcia od trenerki dowiedziałam się, że prowadzi też TABATE, co ma bardzo zaciekawiło, ale dlaczego to dowiecie, się w dalszej części posta. Po kilku zajęciach stwierdziłam, że ten trening nie wymaga dużo miejsca i można to robić w domu, więc szukałam filmików no i tak zaczęłam wplatać elementy tabaty do mojego codziennego treningu i teraz wpadłam na pomysł, że podzielę się z wami informacjami na temat tych ćwiczeń. 


TABATA - Jest to trening opracowany już w roku 1990 w Japonii przez Izumiego Tabatę. Początkowo trening był przeznaczony dla zawodowych sportowców, głównie dla zawodowych łyżwiarzy, jednak szybko zyskał na popularności wśród amatorów sportu.  
TABATA- Jest to połączenie treningu aerobowego z intensywnym treningiem interwałowym. Tabata jest tak skonstruowana, że pozwala na szybkie spalanie tkanki tłuszczowej, a jednocześnie na dotlenienie całego ciała. Jest to dobry trening dla osób, które nie mają czasu na długie treningi na siłowni i chcą szybkiego, pewnego efektu. 


Tabata to trening czterominutowy, który polega na przemiennym wykonywaniu dwóch rodzajów ćwiczeń :
anaerobowego- czyli intensywnego treningu, podczas którego ćwiczymy wytrzymałość beztlenową. Mięśnie pracują tak szybko, że krew nie nadąża dostarczyć do nich odpowiedniej ilości tlenu i wtedy dochodzi do spalania bez użycia tlenu.
aerobowego- czyli umiarkowanego treningu, podczas którego  mięśnie nie są nadmiernie obciążone i tlen dochodzi do nich normalnie. 

Zasady treningu :
Tabata opiera się 4 podstawowych zasadach ;
  • trening trwa 4 minuty 
  • przez 20 sekund wykonujemy jak najwięcej powtórzeń danego ćwiczenia (liczy się szybkie tempo)
  • 10 sekund odpoczynku po każdym ćwiczeniu, które wykonujemy 20 sekund
  • całą sesję powtarzamy 8 razy. 
Jak ćwiczyć? 
  • Trening rozpoczynamy od pięciominutowej rozgrzewki np. trucht, pajacyki
  • wybieramy zestaw ćwiczeń np. pompki, przysiady, wyskoki, brzuszki
  • włączamy stoper i pilnujemy czasu żeby każde ćwiczenie wykonywać przez 20 sekund
  • robimy 10 sekund przerwy po każdym ćwiczeniu 
  • powtarzamy ćwiczenia 8 razy
UWAGA ! Pamiętajcie, że trening jest bardzo intensywny i dla początkujących zaleca się jedną sesję tygodniowo, a dopiero jak organizm nabierze formy i się przyzwyczai można powtarzać trening 2-3 razy w tygodniu, nie więcej. 
 
Mam też dla was kilka filmików, którymi się inspiruję w swoich treningach Tabaty.
Macie tutaj akurat Chińskie filmiki
Niestety japońskich treningów nie ma za bardzo na youtube, ale Chińczycy świetnie dają radę i świetnie pokazują technikę ćwiczeń. 
 
Na dzisiaj tyle, mam nadzieję, że was zmotywowałam do ćwiczeń. Dajcie znać, czy taki trening wam się podoba i czy będziecie próbować coś takiego wykonać, a może ktoś już ćwiczy w ten sposób ?
 
 
     


You Might Also Like

31 komentarze

  1. Wow, pierwszy raz słyszę o takim treningu ale brzmi bardzo fajnie :) Może spróbuję, mam nadzieję że to przeżyję :P

    Zapraszam Na Mojego Bloga Sakurakotoo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dasz radę, wystarczy ma sam początek robić mniej i wolniej, a z czasem zwiększać porcje ćwiczeń i tempo ;)

      Usuń
  2. Słyszałam o tym treningu :D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. A może by tak zacząć ćwiczyć? :3
    Zawsze olewałam sport xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to wstajemy i lecimy hehe ;) oczywiście nie zmuszam, ale bardzo polecam ;3

      Usuń
  4. Zaciekawiłaś mnie tym treningiem i chętnie go wypróbuję. :) Nawet dziś!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie słyszałam o Tabacie, ale myślę, że to będzie przełom w moim życiu. XD
    Zaraz wypróbuję :D
    Pozdrawiam, kochana :*

    blogtylkodlamnie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Cię zmotywowałam ;)

      Dziękuję i ja Ciebie też pozdrawiam ;* no i trzymam kciuki za ćwiczenia ;*

      Usuń
  6. Nigdy nie słyszałam o Tabacie, ale myślę, że to będzie przełom w moim życiu. XD
    Zaraz wypróbuję :D
    Pozdrawiam, kochana :*

    blogtylkodlamnie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Wybrałam w tym semestrze właśnie zumbę. Bardzo mi przypadła do gustu. Szkoda, że mamy na uczelni tylko jeden rok i raz w tygodniu. :( Tabata coś mi kiedyś przemknęła, ale nie zainteresowałam się tym. Może ćwiczyłam nawet nie wiedząc o tym, bo zasady brzmią znajomo. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe, bo wielu ludzi wykorzystuje te treningi ;)

      Usuń
  8. Bardzo fajny trening jednak ja ze względu na swoje kolano nie mogłabym go wykonywać :(
    http://mydreamand-i.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Na wakacje trochę tabaty robiłam, ale ostatnio dość marnie mi idą ćwiczenia... Jak już coś robię, to zazwyczaj jest to kpopXfitness, który pokochałam już jakiś czas temu i bardzo mi się podoba ♥ Tabata jest super, na pewno do niej jeszcze wrócę x3

    rena-uchiha.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super ;) Ja uważam, że nie ważne jakie ćwiczenia się wykonuje, ale ważne żeby coś robić i żeby to przynosiło świetne efekty, dlatego tabata dla mnie jest idealna, ale staram się wykonywać ćwiczenia z różnych grup no i też dużo tańczę, a podczas tańca podobno spala się najwięcej kalorii. To też jakaś opcja ;3

      Usuń
  10. serio , pierwsze słyszę o czymś takim
    http://happinessismytarget.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Może coś dla mnie w końcu, dla takiego lenia jak ja co lubi krótko ćwiczyć xd Ciekawe, ciekawe, wrócę do postu jak się wezmę w garść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam i zachęcam do ćwiczenia ;3

      Usuń
  12. Wykonywałam coś takiego. Puszczałam głośno muzykę i wykonywałam ćwiczenia do żywego rytmu- potem przerwa. :)

    ♥ Pozdrawiam cieplutko♥
    Just me and my fancy♥klik♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muzyka nie jest konieczna ale jak dla mnie wszystko lepiej się robi przy muzyce, a tym bardziej lepiej się ćwiczy ;)

      Usuń
  13. Słyszałam o tych ćwiczeniach, ale nigdy nie próbowałam, ale chyba jednak się przekonam! Miłego dnia i Wesołych Świąt!

    Komentarz u mnie = Komentarz u Ciebie
    http://bieganiejestspoko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Wreszcie jakieś dobre wyjaśnienie dotyczące tematu Tabaty! Długo szukałam a tu proszę wszystko tak ładnie opisane ;)

    aansaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło mi to czytać, cieszę się, że ci się spodobało, dziękuję ;)

      Usuń
  15. To coś nowego, podoba mi się. W sumie przyda mi się taki trening, bo ostatnio nie mam w ogóle czasu na siłownię, a formę trzeba trzymać :) świetny blog, zapraszam do siebie:
    http://troche-od-rzeczy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę takim zainteresowaniem tabatą. Świetna sprawa co nie ? Trzymam kciuki za twój trening i firmę ;)

      Usuń