oira no tokoro no nēsan

poniedziałek, września 26, 2016


Zostając przy tematyce z poprzedniego posta, dzisiaj mam dla was trochę informacji o japońskich kurtyzanach, już wiecie czym są kurtyzany i gejsze oraz czym one się różnią, ponieważ często są mylone. Twierdzi się, że zachodnia kurtyzana odpowiada japońskiej gejszy. Już wiecie dokładniej o co chodzi i dlaczego ludzie mylą oba te pojęcia. Dzisiaj tematem jest powód, dla którego również można mylić gejszę z europejską damą dworu, tym powodem jest to iż w Japonii też były kurtyzany (jak wszędzie).  Przepraszam, że znowu poruszam ten temat i piszę o prostytucji, ale jak już zaczęłam to skończę. Wolałam to podzielić, ponieważ nie chciałam za bardzo mieszać w jednym poście, a po drugie temat jaki mi narzucono to porównanie gejszy z zachodnimi damami, a dzisiaj rozszerzę ten wątek. 

oira no tokoro no nēsan

Już od razu można zaobserwować podobieństwo między Oiran a Gejszą. Podobieństwo leży w fryzurach oraz stroju, jednak tylko na pierwszy rzut oka. Czym się różni orian wizualnie ? 
Zacznijmy może od stroju. Oiran jak i Gejszy nosiły (noszą) kimona, jednak kurtyzany miały je bardziej kolorowe i bogato zdobione oraz składające się z kilku lub nawet kilkunastu warstw.  Był okres gdzie to one wyznaczały najnowsze trendy w modzie japońskiej i uchodziły za ekspertki modowe.  Różnica też była widoczna w sposobie wiązania kimona, ponieważ Gejsze wiązały pas obi z tyłu, tak jak powinno być, a Orian pas miały zawiązany z przodu co ułatwiało rozbieranie się i ubieranie. 
Makijaż też wyglądał podobnie, twarz malowana na biało i elementy czerwieni, jednak kurtyzany malowały tylko dolną wargę. 


Oiran pojawiły się w okresie Edo. W tym okresie powstały pewne regulacje prawne dotyczące domów publicznych. Początkowo te miejsca były oddzielone od centrum miast, ale z czasem przekształcały się w dość spore dzielnice tak zwane "dzielnice rozkoszy". Kurtyzany oferowały wszelkie rodzaje rozrywki i nie dzielono ich ze względu na wygląd, wykształcenie, talent czy inne tego typu rzeczy. Podobnie jak u Gejsz (co dobrze widać w filmie wyznania gejszy), Orian stawały się małe dziewczynki, które sprzedawano ze względu na sytuację materialną rodziny. Po przejściu pewnych szkoleń, etapów stawały się odpowiednio Gejszami lub Orian (zależy gdzie zostały kupione).  Mimo że nie dzielono kurtyzan na te lepsze i gorsze pod względem chociażby wykształcenia, tak orian mogły być tylko kobiety wykształcone, musiała umieć parzyć herbatę w ceremonialny sposób, oraz znać się na sztuce układania kwiatów. 
Po przez izolację ich praktyki zostały nienaruszone mimo zmian w reszcie społeczeństwa i stały się rytuałami.

Mimo, że kurtyzany były prostytutkami te zachodnie jak i orian to nie oznacza, że przyjmowały byle jakich klientów. Umawiano się z nimi po przez wysłanie zaproszenia, a sposób w jaki się poruszały po miastach można porównać do procesji, jednak im dłużej były odizolowane od świata, od codzienności zwykłych ludzi, ich kultura zaczęła zanikać. Na ich miejsce wkroczyły gejsze, które już nie zabawiały klientów głownie ciałem lecz umiejętnościami artystycznymi. 

W taki oto sposób zakańczam tematykę prostytucji (mam nadzieję), jak dla mnie dwa posty o tej tematyce wystarczą. Nie da się powiedzieć, że kurtyzany nie były ważnym elementem kultury za równo Japońskiej jak i europejskiej, jednak jest to taki temat, o którym za bardzo się nie mówi, a ja postanowiłam wyłożyć karty na stół. Mam nadzieję, że was zaciekawiłam i będziecie czekać na kolejne posty o kulturze Japonii. Oczywiście myślę, że nie tylko takie posty wam się podobają i chętnie czytacie też inne działy, które pojawiają się na blogu. 

You Might Also Like

7 komentarze

  1. Świetnie napisałaś, szczerze mówiąc zaciekawił mnie ten temat :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie zgłębiałam się nigdy w ten temat, ale chyba zacznę :)

    obserwuje!
    http://uncherie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. fajnie to opisalaś. nie raz i nie dwa czytalam artykuły na ten temat, ale nigdy tak prosto i na temat napisane jak Twój post. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od razu na słowo EDO skojarzyła mi się Gintama. Post czytało się przyjemnie, sama nie znałam różnic po między dwoma paniami. Czekam na więcej takich ciekawostek. :)

    zapraszam do siebie KLIK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawostki na pewno będą się pojawiać na blogu. Bardzo mnie cieszy twój komentarz ;)

      Usuń